Základní škola a Mateřská škola

5.7 Vzdělávací oblast: ČLOVĚK A SVĚT PRÁCE

5.7.1 Vyučovací předmět: ČLOVĚK A SVĚT PRÁCE

 

Charakteristika vyučovacího předmětu:

Vyučovací předmět Člověk a svět práce je realizován ve všech ročnících prvního stupně v dotaci 1 hodina týdně. Vzdělávací obsah je rozdělen do čtyř tematických okruhů: Práce s drobným materiálem; Konstrukční činnosti, Pěstitelské práce, Příprava pokrmů. Předmět je realizován v kmenových třídách, na školním pozemku a v jídelně školy. Směřuje k získání praktických pracovních dovedností a návyků, nutných pro uplatnění člověka v dalším životě a ve společnosti.

Člověk a svět práce

 

Práce s drobným materiálem

V praxi využívá znalosti vlastností plastického materiálu tj. pružnost, tažnost, ohebnost.

Jednoduchými postupy vytváří předměty z různých materiálů.

Poznává vlastnosti různých materiálů.

Osvojuje si základní návyky při práci s drobným materiálem.

Seznamuje se a dodržuje hygienické a bezpečnostní návyky při tvorbě.

Zvládá základní činnosti tj. skládání, stříhání, vytrhávání, slepování, navlékání přírodnin, válení, hnětení, ohýbání a stlačování.


Poznává funkce a využití různých pracovních nástrojů.

Seznamuje se s lidovými tradicemi a řemesly.

Konstrukční činnosti

Zvládá elementární dovednosti a činnosti při práci s různými stavebnicemi.

Provádí jednoduchou montáž a demontáž podle slovního návodu, předlohy, jednoduchého náčrtu.

Osvojuje si základní pracovní dovednosti a návyky při organizaci práce.

Zná a dodržuje zásady hygieny a bezpečnosti při montáži a demontáži.

Práce pěstitelské

Pečuje o nenáročné pokojové rostliny ve třídě (zalévá, otírá listy, kypří půdu).

Seznamuje se s pojmem klíčení a v praxi si jej vyzkouší.

Příprava pokrmů

Zvládá zásady slušného stolování a sebeobsluhu.

Jí příborem.

Rozlišuje každodenní a slavnostní stolování.

V předmětu Člověk a svět práce se u žáka utvářejí a rozvíjejí tyto klíčové kompetence:

Kompetence pracovní

  • žák si vytváří pozitivní vztah k práci, odpovídá za její kvalitu i za kvalitu společné práce, na které se podílí

  • učí se vytrvalosti a soustavnosti při plnění svých úkolů

  • organizuje si svou práci, používá vhodné nástroje a nářadí

  • učí se pracovat podle pokynů s dodržením všech zásad hygieny a bezpečnosti

  • chápe pracovní činnosti jako příležitost k seberealizaci

     

     

    Předmět: Člověk a svět práce

    Ročník: 1.

    Časová dotace: 1 hodina

     

     

     

     

    Předmět: Člověk a svět práce

    Ročník: 2.

    Časová dotace: 1 hodina

     

Práce s drobným materiálem

Zná již vlastnosti různých materiálů, dále své znalosti rozvíjí a využívá v praxi, vnímá je svými smysly.

Dodržuje a upevňuje si správné návyky organizace, hygieny a bezpečnosti práce.

Zvládá základní činnosti práce s materiálem tj. skládání, ohýbání, stříhání, trhání, vystřihování, nalepování, slepování, modelování, hnětení, válení, stlačování, přidávání, ubírání, navlékání a odměřování návleku, uzlík, sešívání pomocí stehu obnitkovacího a jednoduchého předního.

Rozlišuje rub a líc látky.

Zvládá přišití dvoudírkového knoflíku.

Konstrukční činnosti

Seznamuje se s návody a předlohami stavebnic, se kterými samostatně pracuje.

Montuje a demontuje jednotlivé díly s předlohou i bez předlohy.

Dodržuje zásady hygieny a bezpečnosti při práci.

Vytváří si kladný vztah k práci své a ostatních,

upevňuje si správné pracovní návyky a dovednosti.

Pěstitelské práce

Provádí pozorování přírody během všech ročních období.

Pečuje o nenáročné rostliny ve třídě, zalévá je, otírá listy, kypří, rosí, rozmnožuje pomocí odnoží.

Prakticky si vyzkouší pěstování jednoduchých rostlin (hrách, fazole).

Rozezná nejznámější semena plodů tj. čočka, hrách, fazole, kukuřice, mák.

Příprava pokrmů

Seznamuje se se způsoby uchovávání a skladování potravin.

Orientuje se v základním vybavení kuchyně.

Zvládne přípravu jednoduché svačiny, úpravu ovoce a zeleniny za studena.

Provede úpravu stolu pro všední i sváteční stolování.

Zvládá sebeobsluhu a základy slušného stolování.

 

 

 

 

Předmět: Člověk a svět práce

Ročník: 3.

Časová dotace: 1 hodina

 

Práce s drobným materiálem

Vytváří jednoduchými pracovními operacemi a postupy různé výrobky z daného materiálu.

Volí vhodné pomůcky, nástroje a náčiní.

Udržuje pořádek na pracovním místě.

Konstrukční činnosti

Provádí jednoduchou montáž a demontáž stavebnice.

Pracuje s návodem (s pracovním postupem slovním i obrázkovou osnovou).


Pěstitelské práce

Provádí jednoduché pěstitelské činnosti na zahradě.

Ošetřuje a pěstuje nenáročné pokojové rostliny.

Volí podle druhů pěstitelských činností správně pomůcky, nástroje a náčiní.

Seznamuje se se základními podmínkami života rostlin.


Příprava pokrmů

Seznamuje se se základním vybavením kuchyně, pojmenuje pomůcky a nástroje.

Připraví jednoduchý studený pokrm podle návodu.

Dodržuje pravidla správného stolování.

Udržuje pořádek pracovních ploch.

 

 

 

Předmět: Člověk a svět práce

Ročník: 4.

Časová dotace: 1 hodina

 

Práce s drobným materiálem

Vytváří složitějšími pracovními operacemi a postupy různé výrobky z daného materiálu na základě své představivosti.

Seznamuje se s prvky lidových tradic.

Volí vhodné pomůcky, nástroje a náčiní vzhledem k použitému materiálu.

Dodržuje zásady hygieny a bezpečnosti práce

zná zásady první pomoci.

Konstrukční činnosti

Provádí montáž a demontáž stavebnice podle předlohy, návodu.


Pěstitelské práce

Samostatně vede pěstitelské pokusy a pozorování.

Ošetřuje a pěstuje náročnější pokojové rostliny podle daných zásad.

Provádí jednoduché pěstitelské činnosti na zahradě.

Náčiní, pomůcky a nástroje volí samostatně.

Zná základní podmínky pro pěstování rostlin.


Příprava pokrmů

Orientuje se v základním vybavení kuchyně.

Připraví samostatně jednoduchý pokrm.

Zná zásady správné výživy.

Dodržuje pravidla správného stolování a společenského chování.

Provede jednoduchou úpravu stolu.

Udržuje pořádek pracovních ploch, dodržuje zásady hygieny a bezpečnosti práce.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Předmět: Člověk a svět práce

Ročník: 5.

Časová dotace: 1 hodina

 

Práce s drobným materiálem

Využívá při tvořivých činnostech s různými materiály prvky lidových tradic.

Pracuje samostatně podle předlohy, návodu.

Dodržuje zásady bezpečnosti práce.

Poskytne první pomoc při úrazu.

Konstrukční činnosti

Provádí montáž a demontáž samostatně podle předlohy, slovního návodu, využívá vlastní fantazie.

Sestaví model z vlastních prvků.


Pěstitelské práce

Samostatně vede pěstitelské pokusy a pozorování a dokáže je zaznamenat.

Samostatně pečuje o náročnější pokojové a jiné rostliny a pěstuje je podle daných zásad.

Podle druhů pěstitelských činností volí zcela samostatně pomůcky, náčiní a nástroje.

Zná základní podmínky pro pěstování rostlin a dokáže je ověřit pokusem.

Příprava pokrmů

Připraví samostatně jednoduchý studený pokrm, pracuje podle návodu (receptu).

Zná zásady správné výživy a řídí se jimi při přípravě jídla.

Nakoupí samostatně potřebné potraviny.

Provede úpravu stolu pro slavnostní příležitost.

Dbá na hygienu a bezpečnost práce v kuchyni.

Poskytne první pomoc při úrazu.

Zná základní elektrické přístroje používané v kuchyni.

 

 

 

 

 

 

Průřezová témata – Člověk a svět práce 1. – 5. ročník

 

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Osobnostní rozvoj

Rozvoj schopností poznávání

Získávání dovedností a návyků praktickou činností za použití vhodných nástrojů, nářadí a pomůcek. Praktické postupy, které lze využít v běžném životě.

Seberegulace a sebeorganizace

Práce ve dvojicích, ve skupinách – učí se spolupráci a rozplánovat jednotlivé postupy

Psychohygiena

Fyzickou činnost chápat jako určitou formu duševní hygieny

Kreativita

Nebát se vyjádřit své nápady, realizovat je a dotvářet. Z nabízených možností zvolit vhodný postup, v případě chyb umět vyřešit situaci tvořivým způsobem.

Sociální rozvoj

Poznávání lidí

Vzájemné poznávání se při práci ve skupině

Mezilidské vztahy

R respektování práce ostatních a vzájemná pomoc

Komunikace

Řeč barev, tvarů, materiálů, jak je vnímáme.

Kooperace

Rozvíjet dovednost navazovat na druhé i prosadit vlastní názor.

 

Morální rozvoj

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Učí se řešit problematiku technického rázu, zvládat různé výrobní postupy.

Hodnoty, postoje, praktická etika

Hodnocení vlastní i cizí práce, umět pochválit i zkritizovat, šetrně zacházet s pomůckami, dodržovat pracovní morálku.

 

 

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Evropa a svět nás zajímá

Život dětí v cizích zemích (hračky, stavebnice…)

Objevujeme Evropu a svět

Životní styl Evropanů, jejich zvyky, výrobky, služby.

 

 

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Ekosystémy

Vyjádření proměny ekosystémů v různých ročních obdobích, využití přírodních materiálů, ochrana přírody.

Základní podmínky života

Voda, vzduch, země – výtvarné vyjádření, péče o rostliny.

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

Průmysl a životní prostředí – modely, stavebnice, makety.

Vztah člověka k prostředí

Naše obec, její historické památky, architektura – tematické využití. Ochrana životního prostředí.