Téma |
Rozpočet rodiny |
Záměr |
Žáci se seznámí blíže s ekonomikou rodiny. Ujasní si jednotlivé role v rodině. Naučí se plánovat. Projekt je zařazen během roku. Je určen žákům 4. a 5. ročníku. Zařazení ročníků je dáno počtem žáků v daném roce. Projekt by měl trvat od zadání po prezentaci nejvíce dva týdny. |
Motivace |
Žáci diskutují o rodině, vysvětlují role jednotlivých členů. Formulují a zapisují otázky, které by chtěli ve vztahu k rodině zodpovědět. |
Mapování tématu |
Učitel připraví kartotéku vhodných povolání s vyčíslením výše mzdy, kterou žáci studují, dávají připomínky, mění, doplňují. Žáci vytvářejí pracovní skupiny ( 4 – 6 členů). Ve skupině si rozdělí role ( otec, matka, děti). Otec a matka si vylosují povolání s vyčíslením měsíčního příjmu. Rodina se pokusí sestavit svůj rodinný rozpočet tak, aby uspokojila potřeby všech členů. |
Třídění materiálu |
Žáci spoluvytváří pravidla pro práci ve skupině. Sestavují kritéria pro tvorbu rozpočtu své rodiny. Diskutují, argumentují, porovnávají. |
Řešení |
Do života jednotlivé rodiny vstupuje neočekávaná událost, která přinese výdaj, který musí členové rodiny řešit změnou rozpočtu. Své řešení musí rodina umět vysvětlit a obhájit před ostatními. |
Prezentace |
Rodina vystoupí s divadelní scénkou, připraví nástěnku, výtvarně zpracuje život své školní rodiny. Obhajuje své řešení rodinného rozpočtu. |
Reflexe |
Hodnotí žáci i učitel nejpromyšlenější rozpočet. Každá rodina potom hodnotí spolupráci ve skupině, rozdělení rolí, dokáží pojmenovat nejslabší článek. Pojmenovávají pocity ze svých rolí, zkušenosti z projektu. |